De waardevermindering is het gevolg van de overname van het online
reclamebedrijf aQuantive in 2007, zo maakte de softwarereus dinsdag bekend.

Quantive moest Microsoft helpen te concurreren met bedrijven als de
onlineadvertentiefirma DoubleClick van de grote rivaal Google. Hoewel het
bedrijf Microsoft destijds 6,3 miljard dollar (5 miljard euro) kostte, is
dat nooit gelukt. Vorig jaar werd de omvang van de acquisitie pas
overtroffen, toen Microsoft het internetbelbedrijf Skype kocht voor 8,5
miljard dollar.

,,De overname heeft niet geleid tot de verwachte groei, wat bijdroeg aan de
afwaardering", aldus Microsoft.

Microsoft en Bing

De afschrijving zal naar verwachting de kwartaalwinst van Microsoft laten
verdampen. De onderneming opent op 19 juli de boeken over het vierde
kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Analisten rekenden in doorsnee op een
winst van 5,3 miljard dollar. De onlinetak van Microsoft lijdt overigens al
jaren verlies, op dit moment zo’n 500 miljoen dollar per kwartaal, door
grote investeringen in zoekmachine Bing.

Tegenover zakenkrant The Wall Street Journal gaven medewerkers van Microsoft
aan dat Bing en andere webdiensten van Microsoft veel minder snel winst
opleveren dan het bedrijf had voorzien.

Topman Steve Ballmer heeft altijd een groot geloof getoond in de eigen
zoekmachine van Microsoft. Maar analisten wijzen er op dat het bedrijf heeft
gefaald bij het tempo van de integratie van de advertentiediensten van
AQuantive met Bing. "Op internet gaat het het zozeer om omvang op zich,
maar toepassingen waarbij de snelle partijen de langzamere verslaan",
stelt internet-analist Trip Chowdhry tegenover de WSJ.

Lees ook:

Google onthult eigen tablet, de Nexus 7

Tablet Microsoft valt iPad én pc's aan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl